sy upp en kjol

Jag fick en nästan färdigsydd kjol i en grym färg av min mormor i julklapp. Den behövde läggas upp och få en knapp i överdelen av dragkedjan så var den klar. Men hon hade på äldre dar blivit lite för rund om magen så hon tyckte att det var lika bra att den vandrade vidare. Nu har jag äntligen tagit tag i och gjort färdigt projektet inför sommaren. Då det var en lång kjol från början, vilket jag vet att jag aldrig skulle använda, så bestämde jag mig för att klippa av den.

För att kjolen inte ska tappa formen får man lägga den på ett plant underlag och se om den är som en "båge" i nederkant eller om den är rak. Är den rak kan man välja om man vill mäta ovanifrån eller nederifrån, men om den som denna är som en båge behöver man mäta nedifrån för att behålla formen. Jag satte på mig kjolen, mätte hur lång jag ville ha och la till cirka 3 cm till fåll. Sen var det bara att mäta och rita och klippa.

Jag fållade 1cm + 1,5cm, vilket innebär att jag först vet in 1cm för att få en snygg kant och sen ytterligare 1,5cm för att få själva fållen. Sydde sen från rätsidan med raksöm runtom hela kjolen.

Avslutade med projektet med knappen. Hade ingen knapp i samma färg som kjolen så det fick bli en knallrosa. Vilken inte syns på bilden men den är snygg som attans.

Taddáa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0